Provoceren als belangrijk onderdeel van merkidentiteit

Say yes to apartigheid!
13 juli 2017 start de 21ste editie van de Zwarte Cross. Vier dagen lang een mix van muziek, theater en motorgeweld. Wat in 1997 begon als een bescheiden feestje in de Achterhoek met 1.000 bezoekers, is inmiddels uitgegroeid tot het grootste festival van Nederland. Op de 20e editie van de Zwarte Cross in 2016 kwamen ruim 220.000 bezoekers af. Ondanks stijgende bezoekersaantallen weet de organisatie van het festival het eigen karakter te behouden en de merkidentiteit te bewaken.

Merkidentiteit

De organisatie van de Zwarte Cross heeft een directe link met Jovink en de Voederbietels. De band die bekend staat om z’n songteksten met een knipoog heeft grote invloed gehad op de eigenzinnige teksten die sinds jaar en dag op het festivalterrein staan. Lol maken, zelfspot en niet moeilijk doen, maakt het festivalterrein tot een grote woordspeling waarbij de organisatie een beetje controverse niet schuwt. Zo was de slogan van editie 2016; “Say yes to apartigheid!” op zijn minst uitdagend te noemen. Met een kwinkslag provoceren en uitdagen is een belangrijk onderdeel geworden van de merkidentiteit van de Zwarte Cross.

Die duidelijke herkenbare identiteit deed niet alleen de bezoekersaantallen stijgen ook het aantal merken dat op het succes van het festival wilde meeliften werd groter. Op samenwerken met andere bedrijven heeft de Zwarte Cross een duidelijke visie. Commercie ja, maar altijd met een Zwarte Cross-sausje. Zo werd in 2013 samen met hoofdsponsor Grolsch een Krattendraal gebouwd van bierkratten en een jaar eerder bezorgde Nestlé Wagner, geheel in stijl op crossmotoren, pizza’s op het campingterrein. Dus meeliften mag, maar dan wel in de herkenbare look & feel van de Zwarte Cross.

Succesvolle smeerolie
De organisatie is niet bang om afscheid te nemen van merken die om wat voor reden dan ook niet mee willen gaan in de stijl van het festival. Zo is het aflopende contract met een shooterleverancier in 2012 aangegrepen om in eigen beheer een drankje te lanceren: Nozem Oil. Het shootermerk past qua naam en verpakking (jerrycan) perfect bij de identiteit en de waarden van de Zwarte Cross en vormt samen met de slogan; “Smerig Lekker” een duidelijke knipoog naar de smerende werking van olie. Het merk is inmiddels verkrijgbaar in heel Nederland en naar onze mening een goed bewijs dat marketing, sales en communicatie vanuit dezelfde visie bijdragen aan sterke merken.

Axel Kolthof

 

Vorig bericht
Wat biedt panelonderzoek
Volgend bericht
App-ontwikkeling

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu