Sterke merken

Sterke merken mogen geparodieerd worden

nijntje werd door Dick Bruna op een eenvoudige manier weergegeven. Enkele lijnen, grotendeels in primaire kleuren en de naam… altijd zonder hoofdletter. nijntje is daarmee een goed voorbeeld van een sterk merk.

sterke merken

Ook zonder de kleuren zijn de vormen van het konijntje te herkennen uit duizenden. Zo liet ik, op de dag dat bekend werd dat Dick Bruna was overleden, mijn zoontjes van vier en zes onderstaande afbeelding zien. Twee dikke stippen, een traan en een kruisje; meer was er niet nodig. “nijntje”, riepen ze in koor. Dat zegt heel veel, vind ik.

Hoe herkenbaar nijntje ook mag zijn, het weerhield de rechtbank er in 2009 niet van om Mercis in het ongelijk te stellen. De beheerder van de rechten van ’s werelds meest bekende konijntje stelden dat er inbreuk was gemaakt op de merkrechten door nijntje onder andere blowend en snuivend af te beelden. 

In kort geding oordeelde de rechtbank dat bij een groot deel van de afbeeldingen en teksten terecht een beroep gedaan kon worden op de parodie-exceptie. De afbeeldingen zijn niet kindvriendelijk zoals het werk van Bruna maar juist grof en met een knipoog. Daarbij zijn aan het origineel elementen toegevoegd die duidelijk niet bij nijntje passen waardoor iedereen snapt dat het niet echt is.

In een parodie mag je overigens niet verder gaan met het nabootsen dan nodig is om het parodiërende karakter duidelijk te maken. In een bijna identieke nijntje-zaak in 2006, oordeelde de rechter dat er geen sprake was van een parodie maar van een kopie. En dat is toch echt iets anders.

Axel Kolthof

Vorig bericht
Campagne Deventer
Volgend bericht
Verkiezingsposter toont weinig lef

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu