Verkiezingsposter toont weinig lef

Echte keuzes vragen om lef

Met de verkiezingen in aantocht is het weer plakken geblazen voor de politieke partijen. Sinds jaar en dag wordt Nederland rond verkiezingstijd getrakteerd op fraai postermateriaal waar campagneteams veel tijd in hebben gestoken. Althans dat neem ik maar aan.

Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien hebben de meeste partijen die op 15 maart 2017 meedoen aan de verkiezingen gekozen voor een traditionele poster waarin een foto wordt gecombineerd met tekst. Het merendeel, negen van de achttien kiest ervoor om het gezicht van de lijsttrekker prominent in beeld te brengen. Een veilige keuze, waar je je vingers amper aan kan branden. Het schijnt namelijk dat veel mensen nog steeds op de bekende naam stemmen als ze in het hokje staan.

Merken met lef

Onderscheidend kleurgebruik
Ook qua kleur is het niet veel anders dan voorgaande verkiezingsjaren. Groen (veiligheid, rust), blauw (helderheid, waarheid) en oranje (rijkdom) doen het goed. Rood (passie, gevaar) is wat naar de achtergrond verdwenen en wordt traditiegetrouw gebruikt door de PvdA.

De andere ‘rode’ partij, de SP, gooit het dit jaar over een andere boeg. De partij gebruikt meerdere varianten in het straatbeeld maar de poster met roze en groen, doet mij als fan van Doe Maar terugverlangen naar de tijd van Skunk. Het contrasterende kleurenpalet met een gestileerde tomaat wijkt duidelijk af van de concurrentie en laat zien dat de partij lef heeft.

Dat wordt nog eens benadrukt door een ander belangrijk element op de poster, namelijk: de oneliner.

 

Waar veel partijen terugvallen op holle frasen, gebruikt de SP een catchy hashtag. Met #PakDeMacht spreekt de partij de jonge kiezer aan die op online media zijn weg weet te vinden. De hashtag wordt door de Socialistische Partij consequent gebruikt op social media.

Het is jammer dat de meeste partijen zich niet echt durven uitspreken met een onderscheidende campagne en terugvallen op de wat saaie grijze middenweg waar Den Haag zo om bekend staat. Als vormgever gaat mijn hart sneller kloppen van de SP-aanpak. Als ondernemer sluiten de standpunten wat minder goed aan 😉

Kortom; het oog wil ook wat, maar het geeft niet altijd de doorslag.

Axel Kolthof

Vorig bericht
Sterke merken
Volgend bericht
Updates LinkedIn-bedrijfspagina delen

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu