Heeft SIRE nog wel toekomst?

SIRE 50 jaar: overladen met lof, bedolven onder kritiek, kopt Trouw op maandag 30 oktober. Dat vat de halve eeuw van Stichting Ideële Reclame mooi samen. Want hoe je het ook wendt of keert; de uitingen maken vaak veel tongen los. Recent nog viel half Nederland over de campagne ‘Laat je jouw jongen genoeg jongen zijn?’

Een andere campagne, uit 2002, deed evenveel stof opwaaien. ‘De maatschappij dat ben jij’ had tot doel het publiek duidelijk te maken dat je dagelijks zelf actief kunt bijdragen aan een plezieriger maatschappij. Tegenstanders vonden de teksten die dagelijkse ergernissen beschreven grof en niet passen bij de beelden ontleend aan kinderboekjes.

Mensen wakker schudden

SIRE opgericht in 1967 door de gezamenlijke communicatiebranche is onafhankelijk en heeft geen banden met de overheid. Van huiselijk geweld, alfabetisering tot en met eenzaamheid; SIRE wil mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, lastige zaken bespreekbaar maken, het debat aanjagen en mensen in beweging krijgen. Mensen laten beseffen dat sommige kwesties die weinig of geen aandacht krijgen, dit wel verdienen.

Een goed voorbeeld is de bekendste campagne van de stichting: ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.’ Dit onderwerp is toch (mede) door SIRE op de agenda gezet en, hoewel de spotjes al jaren niet meer op TV verschijnen, nog steeds een veel gehoorde kreet rond de jaarwisseling.

SIRE en toekomstige generaties

Met de nieuwste campagne kijkt SIRE letterlijk en figuurlijk naar het Nederland van morgen. Onder het motto ‘Wij zijn 17 en we hebben je wat te zeggen’ brengen ze in beeld hoe 17-jarigen naar de toekomst van Nederland kijken. In een mini-documentaire praten jongeren over onderwerpen als klimaat, zorg, immigratie, sociale zekerheid en arbeid.

Uit de televisie-, radio- en printcampagne, ondersteund met video’s op luisternaardetoekomst.nl, komt duidelijk naar voren dat de jongeren optimistisch en positief zijn. Dat is natuurlijk goed om te horen, maar heeft SIRE zelf eigenlijk nog wel een toekomst? Het is namelijk maar zeer de vraag of de huidige YouTube-generatie iets van deze en toekomstige campagnes meekrijgt.

Axel Kolthof

Vorig bericht
11 recente LinkedIn aanpassingen
Volgend bericht
Klantbelofte: wat je belooft moet je doen

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu