Klantbelofte: wat je belooft moet je doen

Wat je belooft, moet je doen; leerde mijn vader mij op jonge leeftijd. Wat je niet kan waarmaken, moet je dus ook niet beloven. Dat geldt niet alleen voor kleine jongetjes, maar ook voor grote banken. Zo is de Rabobank onlangs teruggefloten door de Reclame Code Commissie vanwege een spotje waarin de bank suggereert het wereldvoedselprobleem op te lossen.

In het bewuste spotje vraagt een stem: ‘Hey, heb je even? Stel je eens voor dat er genoeg en gezond voedsel is voor iedereen. Probeer je dat eens in te beelden. Stel je eens voor dat we meer en gezond voedsel produceren, zonder de aarde uit te putten. Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden.’

Klantbelofte

Beeld uit de bewuste commercial van de Rabobank.

…en dat je ons aan deze belofte mag houden

Dat laatste zinnetje, waarin de voice-over aangeeft het wereldvoedselprobleem op te lossen en dat je de bank daaraan mag houden, ging de Reclame Code Commissie te ver. Volgens de commissie wekt de bank daarmee de indruk deze problemen op te gaan lossen, terwijl ze niet aangeven hoe. De Rabobank kwam vrij snel met een oplossing en beloofde het laatste deel van de zin uit de commercial te knippen. Het voedselprobleem wordt opgelost, maar we hoeven ze daar niet meer aan te houden.

Klantbelofte nakomen

De klantbelofte uit de commercial knippen is achteraf wellicht de goedkoopste oplossing. Maar was het op voorhand wel een goede belofte? Ik denk het niet. De belofte is veel te ambitieus en te globaal. Bovendien staat hij veel te ver af van de lokale bankmedewerker. En stel dat de Reclame Code Commissie niets had ondernomen… hadden we de Rabobank dan over 5 jaar aan kunnen spreken op het niet nakomen van deze belofte? Ik denk het niet.

Axel Kolthof

 

Vorig bericht
Heeft SIRE nog wel toekomst?
Volgend bericht
Ook een slechte slogan, heeft attentiewaarde

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu