Waarom een klantenpanel

De perceptie van je doelgroep

Hoe ervaren klanten je product en/of hoe tevreden zijn ze over je dienstverlening? Panelonderzoek brengt de perceptie van je doelgroep in kaart. Het gaat daarbij niet alleen om de vraag of men tevreden is maar ook waarom (of waarom niet). Om snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen is het efficiënt bereiken van doelgroepen, klanten of bijvoorbeeld inwoners uit een bepaald gebied van groot belang.

Panelonderzoek uitgevoerd door Het Gilde geeft snel inzicht in de mening van relevante doelgroepen. Het gebruik van klantenpanels heeft een aantal voordelen:

1. Kritisch commentaar waar je wat mee kunt
Veel klanten vinden het leuk om hun mening te geven, maar niet iedereen. Voor een klantenpanel melden klanten zich vrijwillig aan en zijn daarom enthousiast om mee te doen. Iets wat maar de vraag is bij at random verstuurde vragenlijsten. Klanten die zich vrijwillig aanmelden zijn niet minder kritisch.

2. Een klantenpanel biedt structuur
In een klantenpanel is het eenvoudig om op een gestructureerde manier bij te houden wie er al aan een onderzoek deelneemt. Zo voorkom je dat een klant tegelijkertijd door verschillende afdelingen binnen hetzelfde bedrijf wordt benaderd.

3. Loyale klanten worden beloond
Na elke online bestelling wordt tegenwoordig om je mening gevraagd. But what’s in it for me? Een klantenpanel stelt de opdrachtgever in staat om de leden te belonen. Bijvoorbeeld alleen al het terugkoppelen van de resultaten geeft klanten het gevoel dat hun mening op prijs wordt gesteld.

4. Klanten praten toch over je. Met een panel houd je het in de hand
Online of offline; klanten willen tegenwoordig commentaar kunnen geven… althans zo lijkt het. Omdat je als organisatie weet dat er altijd over je wordt gepraat en feedback waardevolle informatie kan bevatten, kan een panel een goede controlegroep zijn ten opzichte van on- en offline sentiment.

5. Panelonderzoek maakt trends inzichtelijk
Omdat het panel voor langere tijd beschikbaar is, is het eenvoudiger om trends te monitoren en is het mogelijk om meer gedetailleerde informatie te genereren wat voor een verdieping van de onderzoeksresultaten zorgt.

Internationaal panelonderzoek – Euro Sox
Euro Sox is marktleider in ontwerp, productie en marketing van sokken. Euro Sox wilde graag de Duitse markt veroveren en vroeg Het Gilde om onderzoek te doen naar het sokkengebruik in Duitsland. Het Gilde heeft een projectteam geformeerd die een panelonderzoek heeft uitgevoerd onder consumenten. Het onderzoek resulteerde uiteindelijk in het aanstellen van twee extra salesmanagers in Duitsland. Daarnaast heeft Euro Sox op basis van de uitkomsten de verkoopactiviteiten van het moederbedrijf Interloop overgenomen.

Wat levert panelonderzoek mij op?

Vorig bericht
Updates LinkedIn-bedrijfspagina delen
Volgend bericht
Wat biedt panelonderzoek

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu