Word een aantrekkelijk werkgeversmerk 

Hoe kom je aan gekwalificeerde mensen en hoe zorg je ervoor dat je huidige medewerkers niet overstappen naar de concurrent omdat het gras daar groener is? Het antwoord: laat de afdelingen human resources en marketingcommunicatie beter samenwerken en word een sterk werkgeversmerk.

De arbeidsmarkt zit in de lift. Zoveel is duidelijk. Cijfers van UWV (werk.nl) laten zien dat het aantal vacatures stijgt naar meer dan een miljoen, de werkgelegenheid groeit tot en met 2018 met 367.000 banen naar meer dan tien miljoen banen. Veel bedrijven hebben in deze tijd moeite om geschikt personeel te vinden en kampen op hetzelfde moment met leegloop. Vooral in de ICT, techniek, maar ook in het onderwijs en de zorg schreeuwen ze om gekwalificeerd personeel.

Als communicatieman met een HR-achtergrond verbaas ik me over het gebrek aan onderscheidend vermogen van veel bedrijven op de arbeidsmarkt. Dat begint al bij de standaard vacatures die vanuit het plaatselijke suffertje een op een worden doorgeplaatst op Facebook of LinkedIn zonder dat men zich afvraagt of de doelgroep daar wel te vinden is. Vervolgens is er ook inhoudelijk wel een en ander aan te merken. Bedrijven weten namelijk vaak heel goed wat ze vragen (de eisen) maar komen met hun aanbod niet veel verder dan een goede werksfeer en dito arbeidsvoorwaarden. Ook lekkere tosti’s in de personeelskantine, een gezamenlijke lunch of een Italiaanse espressomachine zorgen er onvoldoende voor dat mensen voor jouw bedrijf kiezen.

Employer brandingstrategie

Om te zorgen voor een goede voorkeurspositie op de arbeidsmarkt moeten HR en MARCOM de handen ineenslaan. De eerste heeft verstand van ‘de mens’ en de tweede van ‘doelgroepen en markten’. Samen zullen ze het huidige wervingsbeleid kritisch onder de loep moeten nemen en tegelijk antwoord moeten kunnen geven op vragen als: hoe denken de huidige medewerkers over het bedrijf, wat zegt de buitenwereld (relaties, klanten, et cetera) eigenlijk over ons en wat kunnen we beter doen om mensen intern en extern te binden en te boeien.

De samenwerking tussen beide disciplines moet uiteindelijk resulteren in een uitgekiende employer brandingstrategie. Een strategie die niet alleen laat zien waarom je bijzonder bent voor je huidige en toekomstige klanten maar ook een die zorgt dat je een aantrekkelijk werkgeversmerk wordt voor je (potentiële) medewerkers.

Intern en extern een consequent verhaal met meerwaarde creëert een sterk merk en maakt van je werknemers merknemers. Merknemers die weten waar het bedrijf voor staat, dit naar buiten toe uitdragen, die graag een stapje extra zetten en die vol trots vertellen waarom ze graag bij jou werken.

Heb je dit eenmaal goed op de rit… dan hoef je misschien nooit meer een personeelsadvertentie te zetten 😉

Axel Kolthof

Vorig bericht
Ook een slechte slogan, heeft attentiewaarde
Volgend bericht
Sterk merk

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu