Socialmedia-advertenties

Socialmedia-advertenties: de doelgroep kiest het kanaal, niet jij

Afgelopen weekend zag ik een advertentiecarrousel voorbijkomen op mijn Instagramtijdlijn van Otolift Trapliften. Enigszins verbaasd swipete ik door de foto’s. Verbaasd omdat ik me niet direct aangesproken voelde tot het product. Als veertiger ben ik niet bezig met trapliften. Wat mij wel triggerde is waarom ik de advertentie te zien kreeg.

Specifieke doelgroepen benaderen

Een van de grote voordelen van socialmedia-advertenties (via bijvoorbeeld Facebook en Instagram) is dat het je in staat stelt om specifieke doelgroepen te benaderen. Op basis van onder andere interesses en diverse demografische gegevens (bijvoorbeeld regio, leeftijd en geslacht) kun je je product heel gericht onder de aandacht brengen van je doelgroep.

De keuze voor een socialmedia-kanaal wordt echter bepaald door je doelgroep en niet door de adverteerder. In het voorbeeld van de trapliften gaat het daar al mis. Qua leeftijd schat ik de doelgroep voor trapliften namelijk zo tussen de 60 en 80 jaar (wetenschappelijke fundering ontbreekt, waarvoor excuses). Instagram heeft in Nederland meer dan 4 miljoen gebruikers en is momenteel het snelst groeiende socialmedia-platform. Ruim 2 miljoen gebruiken het platform dagelijks. In de leeftijdscategorieën 15 tot en met 19 en 20 tot en met 39 vind je veel Instagramgebruikers. Vanaf 40 jaar neemt het gebruik van Instagram af. Instagram is dus momenteel niet het meest geschikte kanaal voor deze adverteerder, simpelweg omdat de doelgroep zich daar niet bevindt.

bron: www.marketingfacts.nl
Per ongeluk adverteren op Instagram

De laatste post van Otolift op Instagram is van februari 2016. Meer dan twee jaar geen content plaatsen en dan toch een campagne via dit kanaal uitrollen. Hier is meer aan de hand. Ik denk dat Otolift bij het ontwikkelen van de advertentie gekozen heeft voor Facebook, maar onbewust de advertentie ook op Instagram heeft geplaatst. De optie om te adverteren op Instagram bevindt zich namelijk in advertentiebeheer op Facebook. Als je niet weet waar die functie zit, kan het dus zijn dat je campagne op beide kanalen zichtbaar is. Waarom is deze adverteerder niet wat kritischer geweest bij het inrichten van de campagne en het bepalen van de doelgroep? Je (bewust of onbewust) op alle leeftijdscategorieën richten zonder stil te staan bij relevantie is toch echt een gemiste kans.

Laat je doelgroep smachten naar je product

Vanzelfsprekend kan het een bewuste keuze geweest zijn om juist in mijn tijdlijn te verschijnen. Als veertiger heb ik wel een moeder die in de leeftijdscategorie past en misschien worden trapliften vaker aangekocht door zoon of dochter. Als dat het geval is geweest, dan valt er over de uitvoering nog wel wat te zeggen. Een van de belangrijkste doelstellingen van adverteren op Instagram is namelijk engagement (raken, betrokkenheid creëren et cetera). Maar voor engagement op Instagram moet je uitvoering subliem zijn en de content onweerstaanbaar en relevant. Sterker nog, relevantie moet een belangrijk uitgangspunt van je campagne zijn. Zeker op Instagram moet je doelgroep ‘smachten’ naar je product. Juist daarom doen reizen, mode, beauty, entertainment en food het zo goed op het kanaal.

Op het kanaal waar beeld het belangrijkste is, moet je een mooi visueel verhaal kunnen vertellen. De adverteerder heeft een carrousel gebruikt, maar de gebruikte foto’s zijn onder de maat voor een bedrijf dat is opgericht in 1891. Zo worden stockfoto’s gebruikt met duidelijk niet uit Nederland afkomstige mensen en ook het interieur ademt buitenlandse sferen. De personen in de advertentiereeks staan er ook nog eens een beetje lullig op. Geen van de afgebeelde personen gebruikt de lift. Ze staan erbij of nemen de trap. Met name dat laatste vind ik vreemd. Dat roept bij mij dan ook direct de vraag op of ze niet beter een video hadden kunnen gebruiken. Dan hadden we de lift ook in werking kunnen zien.

Het kan natuurlijk ook de bedoeling van Otolift Trapliften geweest zijn om het product te promoten (leads genereren) of de naamsbekendheid te vergroten. Ze hebben namelijk een duidelijke call-to-action die oproept om een brochure te downloaden. Maar als de doelgroep niet goed is bepaald, het kanaal niet bewust is gekozen en ook de uitvoering wat te wensen overlaat, dan vraag ik me af of de brochure vaak is gedownload of dat mensen je naam onthouden.

Axel Kolthof

PS Ferdi Soetekouw vertelt volgende maand meer over adverteren op Instagram

Vorig bericht
Loyaliteit met een houdbaarheidsdatum
Volgend bericht
Succes op Instagram; een eitje?

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu