Succes op Instagram; een eitje?

Het kan je bijna niet zijn ontgaan. Een foto van een simpel ei is op dit moment met meer dan 38 miljoen likes de meest gelikete foto op Instagram. Hiermee is het record dat op naam stond van Kylie Jenner dik en dik verbroken. Zij kreeg op Instagram ‘slechts’ 18 miljoen likes op haar foto van haar pasgeboren dochtertje. Maar hoe kan het dat een foto van een doodsimpel ei zo veel meer likes krijgt? Wie en wat zit daarachter en wat kunnen we er van leren?

De wereld is niet perfect

De foto druist in tegen alles waar Instagram tot nog toe om bekend staat: perfecte plaatjes, perfecte selfies, een fraaie en consistente feed, mooie filters en een perfect verhaal. Persoonlijk vind ik het fantastisch dat zoiets eens gebeurt en waar iedereen het over heeft. De wereld en je leven zijn namelijk niet perfect, dus hoef je dat op Instagram – of welk ander socialmedia-platform dan ook – ook niet zo over te laten komen. Authenticiteit is wat mij betreft veel belangrijker. Laat zien wie je écht bent en wat je écht bezighoudt.

Wie zit er achter dit idee?

Het account dat de recordpoging deed is dat van @world_record_egg (inmiddels 5,5 miljoen volgers). Op het account is slechts één foto te vinden, die van een eitje. Duidelijk dus dat ze slechts één doel hebben. Maar welke persoon of welk bedrijf er achter het account zit weet tot op heden nog niemand. En probeer je er achter te komen, dan krijg je een duidelijk antwoord in je mail dat Henrietta, een kip van het Britse platteland, achter het account zit. En eigenlijk maakt dit mysterie het alleen nog maar leuker. De fun-factor in combinatie met het willen verbreken van een record is enorm.

Je kan geen omelet maken zonder eieren te bakken

Moeten we nu om succes te hebben om Instagram massaal foto’s van eieren gaan delen? En kunnen we onze Instagramstrategie in de prullenbak gooien? Nee en nee. Ik denk eerder dat de bedenkers van deze (geslaagde) recordpoging een lange neus willen maken naar de nepwereld* van Instagram.

Ga dus niet als een kip zonder kop maar foto’s delen op je Instagram account met de hoop dat er misschien eens eentje viral gaat. Het gaat niet om de hoeveelheid foto’s die je plaatst, maar om de kwaliteit van de post en of deze aanslaat bij je publiek. Met andere woorden: don’t plan to be viral, be awesome.

Als je als bedrijf succes wilt hebben op Instagram blijft het hebben van en werken aan een strategie zeker belangrijk. Net als bij ieder andere socialmedia-platform zul je vooral goed na moeten denken over wat je wilt bereiken, wie je wilt bereiken, welke behoeften je publiek heeft en welke content je gaat delen. Maar maak het nou aan de andere kant ook weer niet al te ingewikkeld. Blijf spontaan, post waarvan je denkt dat het interessant is, experimenteer, hou het eenvoudig en blijf vooral authentiek.

Ei-nde.

Ferdi Soetekouw
Social media strateeg bij Het Gilde

* De documentaire #followme is een must-see als het gaat over de schimmige wereld achter Instagram.

Vorig bericht
Socialmedia-advertenties
Volgend bericht
Nationaal Social Media Onderzoek 2019: Instagram groeit het snelst

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu