Nationaal Social Media Onderzoek 2019: Instagram groeit het snelst

Moeten we als bedrijf nog wel inzetten op Facebook? Instagram is toch alleen voor jongeren? En wordt Twitter eigenlijk nog wel gebruikt? Op welke socialmedia-platforms moet je je in 2019 als organisatie gaan richten? De nieuwste cijfers uit het ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2019’ helpen je bij het kiezen van de juiste kanalen voor je socialmedia-strategie.

Ook dit jaar heeft onderzoeksbureau NewCom de cijfers over het socialmedia-gebruik in Nederland weer gepresenteerd in het ‘Nationaal Social Media Onderzoek 2019’. Dit grootste trendonderzoek van Nederland is voor het negende jaar op rij gehouden.

De belangrijkste conclusies en trends uit het rapport hebben we voor jou op een rijtje gezet:

Facebook

  • Duidelijke afname Nederlandse Facebook-gebruikers. Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Op dit moment telt Nederland 10,1 miljoen gebruikers. Vorig jaar waren dit er nog 10,8 miljoen. Een daling van 6%.
  • Ook het dagelijks gebruik van Facebook is afgenomen, van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. Een afname van 10%.
  • Daling in het dagelijks gebruik van Facebook is het sterkst onder 15 tot 19-jarigen (13%) en 20 tot 39-jarigen (9%).
  • 240.000 Facebook-gebruikers hebben hun account afgelopen jaar opgezegd en 400.000 gebruikers loggen niet meer in. Voornaamste redenen: geen vertrouwen, te veel nepnieuws, nieuw privacybeleid en andere platformen zijn leuker.

WhatsApp

  • WhatsApp heeft met 11,9 miljoen verreweg de meeste gebruikers van alle socialmedia-platforms in Nederland.
  • En van die 11,9 miljoen zijn er 9,1 miljoen Nederlanders die dagelijks gebruik maken van WhatsApp!

Instagram

  • Instagram maakt de grootste groei door van 4,1 miljoen gebruikers in 2018 naar 4,8 miljoen in 2019. Een stijging van 20%!
  • Ook het dagelijks gebruik van Instagram blijft flink stijgen. Dagelijks maken 2,7 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram. In 2018 gebruikten nog 2,1 miljoen Nederlanders de app. Het dagelijks gebruik van Instagram ligt nu boven YouTube.
  • Onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar heeft Instagram een duidelijke 2e plek ingenomen als het gaat om het dagelijks gebruik van social media.

Snapchat

  • In het gebruik van Snapchat zien we een trendbreuk. De app wordt gebruikt door 2,4 miljoen Nederlanders. 75.000 gebruikers minder dan vorig jaar (3% daling).
  • Waar Instagram naast jongeren ook oudere doelgroepen weet te bereiken, heeft Snapchat veel hier veel meer moeite mee. Er is duidelijk te zien in de onderzoeksresultaten dat vooral 15 tot 19-jarigen gebruik maken van Snapchat. En dat het gebruik onder Nederlanders van 40 jaar en ouder minimaal is.

YouTube

  • YouTube – na Google de 2e zoekmachine ter wereld – doet het de laatste jaren goed in Nederland. In 2018 had dit videoplatform in Nederland 8 miljoen gebruikers en steeg in 2019 naar 8,7 miljoen gebruikers. Een toename van 9%. Na Instagram de grootste stijger dit jaar.

LinkedIn

  • Het totaal aantal LinkedIn-gebruikers is gestegen met 6%, van 4,4 miljoen in 2018 naar 4,6 miljoen in 2019.
  • Ook het dagelijks gebruik van dit zakelijke, sociale netwerk steeg afgelopen jaar. Van 513.000 dagelijkse gebruikers in 2018 naar 611.000 in 2019. Een stijging van 19%.

Pinterest en Twitter

  • Het online prikbord Pinterest doet het goed op dit moment. Waar er in 2018 nog 3 miljoen gebruikers waren, zijn dat er in 2019 3,5 miljoen (stijging 18%). De groeiende populariteit zien we ook terug in het dagelijks gebruik, van 587.000 in 2018 naar 734.000 dit jaar.
  • En hoe zit het met Twitter? Vorig jaar vertoonde dit kanaal nog een heel lichte groei, maar ziet dit jaar een daling van 10% ten opzichte van 2018. Ook het dagelijkse gebruik van Twitter daalt met 10%, van 1.014.000 in 2018 naar 908.000 in 2019.

Wil je het volledige rapport met onderzoekscijfers inzien? Het rapport kun je hier aanvragen.

Ferdi Soetekouw
Socialmedia-strateeg en -adviseur

Je merk versterken op social media?

Deze onderzoekscijfers zijn zeer bruikbaar als het gaat om het kiezen van de juiste socialmedia-kanalen voor je organisatie. Echter is de kanaalkeuze slechts een onderdeel van je complete socialmedia-strategie. Wat ga je als bedrijf vervolgens plaatsen op die kanalen? Wat vind je publiek interessant en waardevol? Wie is nu precies de doelgroep? Welke richtlijnen stel je op voor je medewerkers? En moeten je medewerkers getraind worden? Vragen die we graag voor je beantwoorden.

Vorig bericht
Succes op Instagram; een eitje?

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu